Špejle, papír, provázek a hurá na ně

Autorské právo: Grekov / 123RF Reklamní fotografieJe tu překrásně barevný podzim (Pokud není, prostě si ho představte.), a tak máme jedinečnou příležitost nechat děti prožít celou řádku zkušeností, posilujících jejich sebevědomí, sebedůvěru, radost z úspěchu nebo i vyrovnání se s neúspěchem. Zažít pocit spolupráce, společně strávit čas, posílit vzájemné vztahy.

O čem je řeč? O tak banální záležitosti, jakou je podzimní pouštění draků. Pokud tuto příležitost správně uchopíme, může nám, a hlavně dětem přinést mnohé z výše uvedeného. Vezměme to ale popořádku.

Věc se dá pojmout velmi pragmaticky a „zrychleně“. Tedy skočit do auta, zajet do hračkárny nebo papírnictví, koupit draka, zajet pro děti a odvézt je na větrnou hůrku. Tady se jim s drakem pochlubit, případně ho dětem, pokud na to budou dost zručné, i půjčit. Tahle varianta může fungovat, ale může také přinést rozčarování, dětem i vám. Je to totiž moc velká zkratka, která danou příležitost nechává téměř nevyužitou.

Ne peníze, ale vztah je vždy až na prvním místě

Možná sami nemáte nejlepší pocit, když pro vás někdo něco připraví do posledního detailu a pak očekává, že vás to bude hrozně brát. Ono může, ale nemusí. Proč? Protože nebylo těšení, nebylo snění, nebylo plánování, příprava, vlastní úsilí, spoluúčast, zapojení vlastních nápadů a řešení. Zkrátka, taková událost není tak docela „vaše“, nemáte k ní vytvořený vztah.

Vytvotiř obraz

I děti si rády přichází na věci samy. Je tedy na nás téma „draků“ nenásilně nabídnout, nenápadně napovědět. Třeba cestou ze školky povyprávět i názorně ukázat, jak jsme si sami v dětství spojovali barevné listí do řetízků, přivazovali je na proutky a pobíhali s nimi po parku nebo mezi domy.

Odtud je jen krok k vyprávění o skutečných dracích, které jsme sami jako děti vyráběli a co všechno jsme s nimi zažili. Možná už teď uslyšíme: „Jé, to bych taky chtěla, to bych taky chtěl.“ Podobně může zafungovat i jakákoliv výtvarná aktivita na dané téma, společně přečtený „dračí příběh“ nebo pohádka.

Síla vlastního nápadu

Pokud budeme trpěliví a počkáme si, až s nápadem „na draka“ přijdou samy děti, poskytli jsme dračí myšlence i dětem samotným velkou službu. Nápad je jejich, a tak budou mít mnohem větší motivaci ho uskutečnit, dotáhnout do konce.

Veškeré kvaltování

Pokud už zase bereme do ruky klíčky od auta a chceme vyrazit pro materiál, nespěchejme. Je čas plánování, představování, imaginace a dalšího prohlubování „těšení“. Můžeme si s dětmi sednout a rozvíjet představy jak a z čeho draka vyrobíme, co všechno k tomu budeme potřebovat. Namalovat společně plánek nebo náčrtek, vytvořit soupisku materiálu, naplánovat zítřejší návštěvu obchodů,….

Čím víc budou do tohoto procesu děti zapojeny, tím víc jim bude na budoucím drakovi záležet. Zároveň budou rozvíjet svou fantazii a učit se výše uvedené činnosti, tedy plánovat, zvažovat, volit, znázorňovat,…

Nákup materiálu

I materiál v obchodě vybíráme spolu. A je dobré nechat dětem prostor pro jejich pohled, názor i pro jejich případné chyby. Je totiž možné, že se jim bude líbit pestrý, ale málo pevný papír a budou si stát za tím, že právě a jenom ten je správný a jen ten chtějí. Je to jejich volba, a tak i další vývoj situace půjde za nimi.

Mohou mít štěstí a důsledek jejich chybné volby se neprojeví. Stejně tak mohou mít smůlu a budou se muset vyrovnat s neúspěchem a svým zklamáním, které vzešly z jejich rozhodnutí.

Zhmotňujeme sny

Jsme doma a stavíme draka. Zdůraznění množného čísla je záměrné. I tady platí, že čím větší podíl práce a vlastní invence budou moci děti zapojit, tím silnější bude jejich motivace k práci i vztah k výsledku. Drak může být šišatý, mít zvlněný papír, nepravidelné střapce, ale co to všechno je proti možnosti dítěte ponořit se do procesu „Dělám, tedy jsem.“.

Máme namotivováno, postaveno, vyrážíme větru vstříc. Není od věci, připravit děti na možné alternativy. Blíží se zásadní prověření jejich (nebo našeho společného) úsilí a drak létat může i nemusí. Pokud nepoletí a děti budou o této možnosti vědět, jejich zklamání nebude tak velké. Pokud poletí, bude jejich pocit uspokojení o to silnější, neboť se jim podařilo překonat všechny nástrahy.

První může být jen jeden

Budeme-li stoupat na vrchol hory spolu se svým šerpou a bude to on, kdo se první dotkne vrcholové značky, nebude naše vítězství tak velké, jako když se jí dotknete my. První na vrcholu může být vždy jen jeden.

Nechme proto dítěti jeho triumf, buďme stateční a nechme první start draka v jeho rukách. Udělejme všechno proto, aby se start podařil, ale nechme ho dítěti. Draka nezkoušejme ani nezalétávejme. Pojďme s dítětem do onoho velkého rizika neúspěchu. Nechme ho naplno prožít jeho emoce, ať bude výsledek jakýkoliv.

Pokud se první start nepovede, máme velkou příležitost ukázat dítěti svým přístupem, jak se stavět k problému nebo neúspěchu, jak řešit situaci a jak vnímat důsledek chyby. Pro dítě to může být velká škola nápodobou.

Zůstaňme dobrým šerpou

Pokud drak neletí, pomozme dítěti, jak nejlépe můžeme, aby nakonec letěl. I v takovém případě ale dělejme všechno proto, aby se drak poprvé vznesl z rukou dítěte.

Ať už vzlet dopadne jakkoliv, máme za sebou my i dítě společný prožitek. Leccos jsme se o sobě navzájem dozvěděli, leccos jsme se naučili nejen o stavbě draka. Určitě jsme měli velkou příležitost posílit vzájemný vztah a být rodičem naplno. A to stojí za to, ne? 😊

A pokud skutečně právě není pozdim, vyzkoušejte tenhle princip na pletení velikonoční pomlázky, stavbě prázdninové lodě nebo při výrobě vánočního cukroví.

Máte kolem sebe přátelé nebo známé, které by mohlo téma také zajímat?
Dejte jim o něm vědět na sociálních sítích, uděláte jim tím radost :O>).

Výchva dětí s úctou a v dobrémJako lektor komunikace pomáhám dospělým lépe rozumět dětem i sobě, komunikovat s nadhledem a mít z výchovy radost :O>). To vše prostřednictvím přednášek, kurzů, mentoringu i osobních konzultací.

Zaujalo vás téma?

Zaregistrujte se a žádná novinka na webu, ani termín přednášky nebo kurzu vám neuniknou.

Odesláním registračního formuláře vyjadřujete SOUHLAS SE ZPRACOVÁNÍM OSOBNÍCH ÚDAJŮ dle těchto zásad.


Aktuální termíny
přednášek a kurzů

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.