Přistál mi v mailu rodičovský dotaz

“Dobrý den,
zajímalo by mě přílišné trávení času u počítače (maincraft, hry) a na mobilu. Syn (11let) i o přestávce během online výuky je na mobilu nebo hraje. Vždy je to střet a hádka. Když přijdeme domů už automaticky sedá k počítači. Když má končit je nervózní a musím mu to připomínat třeba hodinu, než konečně skončí.

Co s tím? To je asi klasické téma, že? 😁.

Pěkný den Martina”

* * *

Tón dotazu není nijak naléhavý. A to i přesto, že maminka popisuje (byť nevědomky) znaky nastupující a možná už zabydlující se závislosti svého syna.

Pokud se „hra nebo brouzdání po síti stává výlučným tématem a zájmem života jedince, případně zaujímá v jeho životě čím dál významnější místo a ostatní aktivity i zájmy jdou stranou“, jedná se o jeden ze znaků závislosti.

Pokud „nutnost opustit hru nebo sledovaný obsah (vzdát se nebo se vzdálit předmětu závislosti) vyvolává výrazně negativní pocity, někdy až agresivní reakce“, jedná se o další znak závislosti.

Dalším znakem závislosti je i „nutkavá potřeba neustále se k předmětu závislosti vracet“ podobně jako „neúspěšné pokusy hru nebo sítě opustit“.

úplnému popisu závislosti samozřejmě patří ještě „ztráta sociálních kontaktů“, „pokračování v závislostní činnosti i přes nástup společenských, pracovních nebo zdravotních problémů“, podobně jako „potřeba věnovat se předmětu závislosti čím dál, tím delší dobu“.

Všechny znaky najednou se objevují jen vzácně. Mnoho z nás si proto myslí, že je situace našich dětí pro nás nepříjemná nebo obtěžující, ale ještě se nic mimořádného neděje.

Nemusí, ale zdravotní klasifikace mluví o závislosti již tehdy, pokud se pouhé tři její příznaky projevují po dobu šesti měsíců. 

Jak je to u vás doma? Jak to mají vaše děti?


Moje odpověď na dotaz maminky z úvodu tedy je, že už by bylo na místě se synem situaci probrat, případně nastavit limity a dost důsledně je dodržovat. Zároveň pomoci synovi najít jiný cíl a jinou náplň jeho života.

Aby tomu ale tazatelka uvěřila, nejspíš by potřebovala o principech, projevech a důsledcích digitální závislosti vědět víc. Může a můžete i vy při poslechu přednášky:

“Děti, digitální závislost a my”

P.S.: Pokud jste již přednášku shlédli nebo absolvovali a stála podle vás za to, dejte o ni, prosím, vědět ostatním.

“Naučte se lépe rozumět dětem i sobě a komunikujte s nadhledem.” :O>)

Zaregistrujte se včas do podzimních kurzů

"Škola vědomé komunikace s dětmi"

Naučíte se rozumět tomu, co se v komunikaci mezi vámi a dětmi odehrává, jak k dětem přistupovat a jak s nimi jednat, abyste bez zbytečné zloby dosáhli naplnění svých požadavků, zvládali jejich i své emoce, uměli řešit problém s dětmi i jejich vzájemné spory. Naučíte se být nad věcí.

Od 23. září 2021

On-line kurz
Celá ČR

Od 27. září 2021

Prezenční kurz
Liberec

Naučte se lépe rozumět dětem i sobě a komunikujte s nadhledem :O>) 

  • Chcete se dozvídat víc?

    Stačí se zaregistrovat :O>)

    Vaše osobní údaje budou zpracovávány podle platných právních předpisů