Proč se dětem nedaří udržovat pořádek

„Vy tu máte ale nepořádek. Koukejte to uklidit. Vy se snad nikdy nenaučíte žít jako lidi.“ Takových a podobných poznámek si menší, ale především větší děti vyslechnou nepočítaně. K výraznějšímu zlepšení pořádku to ale nevede. Proč?

Kluk stojí uprostřed dětského pokoje, plného věcí a neví co dříve uklidit.

Je přehračkováno

Pomineme-li neefektivní způsob, kterým je dětem požadavek na udržování pořádku předkládán, je jedním z důvodů i to, že žijeme v době blahobytu, kdy nevíme, co všechno bychom dětem ještě snesli. Bohužel především z materiálního světa.  

A tak každé narozeniny, každý svátek, každé vánoce, velikonoce, začátek školního roku, konec školního roku i jakýkoliv jiný den přibývají dětem další a další plyšáci, panenky, auta, roztomilé drobnůstky, … zkrátka je „přehračkováno“.

Je samozřejmě příjemné dárky dávat. Je úžasné dívat se na rozzářené oči obdarovávaných dětí.  Koho z nás by ale v takové chvíli napadlo myslet na to, že všeho moc škodí?

Co to způsobuje

1) Trvalý přísun dalších předmětů prostě ubírá dětem jejich životní prostor. Paradoxně si pro samé hračky nemají kde hrát. Vše co se už nevešlo do poliček, krabic, beden, šuplíků a skříněk, postává opřeno o zdi nebo je vystaveno na parapetu okna. Nakonec zbývá místo jen na pracovním stole a malý čtverec na koberci uprostřed místnosti.

2) Náročnější je také čím dál víc zaplněný prostor spravovat.  Každá další hračka si říká o své místo, které je pro ni třeba najít nebo vytvořit a pokaždé na něj hračku také přesně umístit. To je pro dítě docela náročný úkol.

Pobyt v pokojíčku i jeho udržování tak vyžaduje od dětí stále víc jejich časuenergie.  Udržování pořádku v přeplněném pokoji nakonec může zabírat víc času než samotná hra v něm, což je silně demotivující.

Tato postupně narůstající zátěž může vést až k tomu, že dítě ve svém pokoji nejen nechce uklízet, ale nakonec v něm vůbec nechce být.

3) Čím více hraček dítě má, tím povrchnější vztah si k nim tvoří. Je schopno silně přilnout k plyšovému mazlíčkovi, který je bude doprovázet v průběhu celého dětství a dítě ho odloží třeba až v pubertě.

K celé baterii plyšáků si takový vztah ale vytvořit nedovede. Přemíra hraček tedy může vést děti k povrchnímu nebo konzumnímu přístupu k věcem.

Rozhodně je dobré myslet na tyto efekty již při zvažování, čím dítě příště potěšit.

Není to jen o množství hraček

Udržování pořádku je návyk, který je třeba u dětí budovat.  Jedním ze způsobů jak, je učit děti uklízet průběžně. Znamená to uklízet již při samotné hře a dříve, než se věci nakupí tak, že připraví dítě o vůli k akci.

Jak na to

Dítě vytáhne z poličky lokomotivu, se kterou několikrát přejede po koberci, když v tom se rozhodne pro kostičky. Opouští lokomotivu a míří ke kostkám. Standardně rodič sáhne po lokomotivě a sám ji uloží na polici.

Potomkovi tak ale bohužel ukáže, že se nemusí starat a on si to rád zapamatuje. Rodič to může ale udělat také jinak.

Jemně dítěti zastoupit cestu a říci: „Kostičky by nebylo kam postavit. Musíme jim udělat místo. Je proto třeba dát mašinku zpátky do police a pak můžeme jít pro kostky.“  Dítě jemně nasměrovat a společně mašinku odnést do police. Ocenit, jak společně úklid krásně zvládli, a jde se pro kostky.

Pokud vám to zní příliš triviálně, postup vyzkoušejtebuďte při jeho uplatňování důslední. Třeba se vám dostane podobné odezvy jakou mi popsal jeden účastník kurzů:

„Poté co jsem několikrát takhle usměrnil svou dceru, přivedla mě před odchodem na vycházku ke stolu v kuchyni a zcela seriozně mi připomněla, že je třeba ještě uklidit hrnek od kafe. Nebyly jí ještě ani tři roky.“ :O>)

... a jak to máte vy?

Napište mi svůj příběh nebo pohled na věc do komentářů.

Zaujalo vás téma, přístup, řešení
a jste tu poprvé?

Zaregistrujte se

Ukážu vám jak rozumět nejrůznějším situacím, které s dětmi zažíváte
a jak je řešit.

Jednou za čas vám pošlu
nový článek, video,odkaz
na knihu, 
pozvánku
na přednášku či kurz.

Ukážu vám jak rozumět nejrůznějším situacím, které s dětmi zažíváte a jak je řešit. Jednou za čas vám pošlu nový článek, video, odkaz na knihu, pozvánku na přednášku či kurz. 

Vaše osobní údaje budou zpracovávány podle platných právních předpisů

Sdílejte:

Máte kole sebe přátelé a známé, pro které by mohl být článek zajímavý nebo užitečný? Dejte jim o něm vědět:


Další články pro vás:


Komentáře:

  1. Andrea Sedláková napsal:

    Dobrý den. Mé dceři bude 11let a nedávno jsme se přestěhovali do jiného domu, kde má nejen svůj pokojíček, který se skládá z ´´učebny´´ a pokoje, ale má i vlastní koupelnu s WC.V původním domě měla sice vlastní pokojíček, ale jelikož byl v patře, nechtěla v něm být a trávila čas s námi v obývacím pokoji .Nyní je naopak stále zavřená ve svém pokoji a skoro veškerý čas tráví u PC, ale i tak má neuvěřitelný nepořádek všude – oblečení na zemi i v koupelně, všude odpadky od jídla (někdy i s jídlem), všude nedopité minerálky, roztahané sešity s pastelkami a někdy i hračky se kterými si stejně nehraje, ale jen je chtěla ukázat kamarádkám na PC. Když se jí zeptám, jestli jí nevadí, že se tam nedá ani projít, odsekne že ne. Úklid vůbec neřeší a když se mi ji podaří přesvědčit o uklizení špinavých věcí do vaku na vyprání, tak tam nahází úplně všechno oblečení z podlahy (i to, co neměla vůbec na sobě). Zároveň se nechce ani převlékat z pyžama a když se náhodou převlékne, tak je schopná jít v tom zase i spát. Nic neřeší a s námi komunikuje většinou dost otráveně, podrážděně a dost často i se zvýšeným hlasem. Nevím, co dál, a moc prosím o radu. Děkuji.

    • zdenek napsal:

      Dobrý den, myslím, že se nepotýkáte pouze z přemírou věcí. Za důležitou poznámku pokládám to, že dcera tráví spoustu času u počítače a všechno ostatní je jí zcela jedno. Vypadá to, že se potkáváte s nastupující závislostí na digitálních technologiích. Popisujete totiž právě její příznaky. Můžete si o tom s dcerou promluvit, zkusit nastavit omezený režim trávení času u počítače, tabletu či telefonu. Nepůjde-li to domluvou, budete muset režim tvrdě nastavit vy a trvat na něm. Zároveň dceři pomoci hledat nějakou jinou činnost, jíž by mohla smysluplně naplnit svůj čas. Pokud to nezvládnete sami, neostýchejte se navštívit adiktologickou poradnu = poradnu pro zvládání závislostí.
      Pro první seznámení s tématem vám mohu nabídnout video přednášku „Děti, digitální závislost a my“

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů


Zaujalo vás téma, přístup,
řešení a jste tu poprvé?

Zaregistrujte se

Ukážu vám jak rozumět nejrůznějším situacím, které s dětmi zažíváte
a jak je řešit.

Jednou za čas vám pošlu nový článek, video,odkaz na knihu, pozvánku
na přednášku či kurz.

Vaše osobní údaje budou zpracovávány podle platných právních předpisů

Naučte se lépe rozumět dětem i sobě a komunikujte s nadhledem. :O>)