Blog
Aby se dětem nic nestalo
Při setkáních s rodiči nebo učiteli si krom jiného povídáme i o tom, že je třeba nebránit dětem našim vlastním strachem v rozvoji jejich osobnosti. Nebránit jim zkoušet překonávat překážky a zvládat životní výzvy jen proto, že v sobě nesou nějaké riziko. Celý text ...
Jak na přidrzlé odpovědi dětí
Předně je třeba si ujasnit, co je to přidrzlá nebo drzá odpověď. Je to taková odpověď, ze které čteme, že dítě nechce uznat naší autoritu, odmítá se nám podřídit. Zároveň ji vnímáme jako neodpustitelný útok na naši důstojnost a rodičovské (učitelské, vychovatelské,…) postavení. Dotýká se nás a vyvolává náš hněv. Celý text ...
Děti a kapesné
Na chvilku se posaďte, vezměte si tužku a papír a promítněte si, kolik a za kolik toho z vás dítě za týden asi tak "vytahá". Výslednou částku ponižte o 20% a máte základ pro stanovení kapesného. Ono snížení o 20% má navodit situaci, aby kapesné nestačilo úplně na každé přání dítěte. Celý text ...
Drobeček z prázdnin
„Na pláž vedle nás přicházela rodinka s asi šestiletou holčičkou. Maminka, snad aby si potvrdila status rodiče, který je IN, nám s jistou důležitostí v hlase několikrát ´nenápadně´ podsunula, že oni vedou tu respektující výchovu. To samozřejmě upoutalo naši pozornost, a pak už jsme jen koukali.“ Celý text ...
Jak se slouží poslušnému dítěti
Na maminčin pokyn „nožičku“ zvedla dívenka podvědomě nohu, aby jí maminka mohla obout levou a stejně pak pravou botu. Když pak maminka před dceru rozprostřela kabátek, ta jen zvedla ruku a nechala si kabátek navléci. Maminka jí přiklapla všechny suché zipy a děvčátko už jen lehce sklonilo hlavu, aby mu maminka mohla navléknout čepici. Říkáte si, co je na tom, ... Celý text ...
Když se stane malér
Adélku popadl spěch a začala rychle jednat. Není úplně jasné, jestli chtěla krabici se stavebnicí do skříňky na hračky vrátit nebo si ji chtěla naopak ještě ve chvatu vytáhnout a nahlédnout pod její víko. Podstatné je, že při tom zabrala za dvířka skříňky víc, než měla. Skříňka se zvrátila a z její horní desky se zřítila i televize, která se rozbila. Malér jako hrom. Celý text ...
Pravidlo musí dávat smysl
Máme na škole zavedené pravidlo, že žáci z druhého stupně nesmí chodit o přestávkách po chodbách stupně prvního. Nesmí tedy chodit o patro níž. Starší žáci ale pravidlo nechtějí respektovat, a tak pořád vymýšlí nejrůznější taktiky, jak nás očůrat, aby se dostali dolů. Vymýšlí si, někdy i lžou a mně je to nepříjemné, protože vím, že lžou. Celý text ...
Paradox obětavého přístupu k dětem
Máme na škole zavedené pravidlo, že žáci z druhého stupně nesmí chodit o přestávkách po chodbách stupně prvního. Nesmí tedy chodit o patro níž. Starší žáci ale pravidlo nechtějí respektovat, a tak pořád vymýšlí nejrůznější taktiky, jak nás očůrat, aby se dostali dolů. Vymýšlí si, někdy i lžou a mně je to nepříjemné, protože vím, že lžou. Celý text ...
U jídla se mluví
„Děti, nemluvíme a jíme!“ nebo „Vládíku, Honzo, Janičko, u jídla se nemluví!“ Zvolání, která se nesla nad hlavami dětí, mimořádně upoutala mou pozornost. Nejspíš proto, že jsem je jako dítě také slýchal a musel se jim podřizovat. Jestli mi tehdy připadala protivná a otravná, teď pro mě zcela postrádala smysl. Celý text ...
Nevymejšlej si a dělej
Co mám dělat? Ráno před cestou do školky stojíme s dcerou u skříně a oblékáme se, když v tom si ona usmyslí, že si připravené zimní věci nevezme a chce krátké letní šatičky. Může mě z toho vzít čert. Dcera se vzteká ještě víc, já na ni křičím a nakonec ji i jednu třepnu na zadek. Nacpu ji do zimních věcí a s křikem odcházíme do školky. Co jsem měla udělat jinak? Celý text ...
Sdílejte:
Máte kole sebe přátelé a známé, pro které by mohl být blog zajímavý nebo užitečný?
Naučte se lépe rozumět dětem i sobě a komunikujte s nadhledem. :O>)